Saturday, April 16, 2011

En effektiv dag

Uraktlåtenhetssynden är nog den synd jag oftast begår. Just denna vecka har jag uraktlåtit att besikta bilen och att byta vinterdäck. Man får ju ingen påminnelse numera så när bilskatteräkningen kom häromdagen fick jag se att volvon var belagd med körförbud. Jag anade att det hade med besiktning att göra och kollade på bilprovningens hemsida. Mycket riktigt. Slutsiffra 1 skall besiktas senast 31 mars!!!!

Det vart kris för överallt, på varenda bilprovning, var det fullbokat. Tider fanns i slutet av maj och början av juni. Men man kan ställa sig på väntelista. Bland 130 köande i Haninge, 20 i Rissne och 0 i Sollentuna. Jag chansade på det sista och vips hade jag en tid, tio i åtta på lördag morgon.

Så jag for till Rissne i god tid i morse. Det var tur för när jag checkade in talade datorn om att det var i Sollentuna jag fått tid. Att jag kunde glömma det? Vad göra? Jag körde fort österut och ringde A, som slog upp adressen i Sollentuna och guidade mig genom avfarter och rondeller tills jag var framme tolv minuter i 8. Besiktningen gick bra men kontrollanten påpekade dagens andra uraktlåtenhetssynd: "Igår var sista dagen för dubbdäck...." En lam lögn om att vi skulle till Lappland över påsk viftade han bort med att det säger varenda bilist som åker fast idag.

Sommardäcken finns på en firma i Täby och se! De hade öppet idag. Så jag dit och satte mig i kö för att vid elvatiden åka därifrån med sommardäck på fälgarna. Vi for nu ut till stugan där julen fortfarande firas. Ty julen varar än till påska. Men påsken står för dörren så medan A räfsade undan fjolårslöv plockade jag ned bonader, tomtar och ljusstakar för att hänga upp påskbilder och göra i ordning påskris och ägg.


Inte nog med det. Isen har gått upp på sjön och pumpen bara väntar på att skicka upp sjövatten till våra kranar. Detta brukar var besvärligt och förenat med både ansträngningar och trubbel. Icke så idag. A och jag fyllde pumpen med vatten, satte på strömmen och genast forsade rostbrunt vatten ut ur vintertrötta kranar. Så vi känner oss väldigt nöjda med allt vi gjort idag.

No comments: