Friday, April 01, 2011

Gräsänkling blues

Snart kan jag tralla med i Povels gamla sång. Min Selma ska hem till Lappland ikväll och så fort jag klappat loket ska jag dra mig ut till stugan och njuta friden i skogens enslighet under det gnistrande stjärnetäcke.

Detta hade jag tänkt mig, men som alltid grinar verklighetens vresiga tryne mot mig och berättar om hur det känns att vakna i ett rum med två plusgrader, utan rinnande varmt vatten att duscha i och med ett köksutrymme där man får sjasa undan skogsmössen för att komma fram till kaffekoppen.

Inte nog med det. Ett tjockt disigt och blött täcke har lagt sig över himlapällen. Drömmen om att sitta på verandan, lyssna till en gammal fin stenkaka och se solens gyllene nedgång mellan träden genom ett välfyllt glas whisky, den drömmen får anstå några månader till.

Dagen började lite bekymmersamt idag. När jag skulle ta ut bilen i morse reagerade den inte på tilltal. Var stendöd när jag vred om nyckeln och kille med startkablar anskaffades. Detta hjälpte föga för så fort jag stängde av den nystartade bilen var den lika svårstartad igen.

Turligt nog har Mekonomen en butik i samma byggnad som den där bilgaraget finns så vi for och skaffade ett nytt batteri och si! Nu blev det annat ljud i skällan. DEn lilla pärlan puttrade igång direkt och var åter sitt gamla vänliga jag. Jag kunde nu sticka in till stan och fixa till ett misslyckat biljettköp. Återresan från Lappland hade jag nämligen råkat boka en vecka fel.

Typiskt att sådant ska hända när man hjälper någon annan. Nu hade vi som tur var köpt ombokningsbart för Lapplandstågets konduktörer är inte lika lätthanterliga som de på småtågen nere i sydsverige. Nu var en ny biljett lättfixad och vi får hoppas att resan både dit och hem går bra och att svärmor har nytta av hemhjälpen denna första vecka efter sin operation.

Ja! Och så fyller ju gudsonen år, det höll jag sånär på att glömma. HIPP HIPP HURRA!!! (Jag har köpt wienerbröd till kaffet i stugan ikväll för att fira. För dit ut ska jag - en liten stund i alla fall.)

No comments: