Friday, September 21, 2012

Italiensk middag


 Nu var nästan hela tjocka släkten samlad och skälet till att vi kommit hit så samtidigt var ju att det skulle blivit ett bröllop. Detta har tyvärr ställts in och det bästa man kan säga om saken är väl att det är skönt när parterna kommer till den insikten innan de sagt ja vid altaret. Biljetter var dock beställda och kunde inte bokas av så varför inte utnyttja chansen till en veckas extra semester mitt i vardagen.
Kyparen välkomnar en kär stamgäst
Denna semester så att säga kulminerade i kväll när hela gänget traskade iväg till en italiensk restaurang där gossen uppenbarligen var både väl känd och väl sedd. Det vart en afton att minnas. Utsökt mat, goda viner och högsta stämning i glada vänners lag.
Mor och son i kärt samspråk
Faster och brorson konfererar med kyparen
På kortsidan sitter ett litet Skrutt och väntar på mat


Till förrätt kom det in ett fat med små italienska läckerbitar där det enda jag direkt kände igen var friterad brieost, mozarella och lufttorkad skinka. Men övriga delar av fatet smakade också perfekt.

Fat med förrätt
 Huvudrätten för min del bestod av skivat kalvkött med tryffel i vitvinssås och glaserad broccoli. Det smakade inte kattskit - för att citera mästerkocken Lallerstedt - och när jag så småningom slog mig för bringan och konstaterade att det var slutätet fick det räcka med en kopp espresso till dessert.
Kalvfilé med tryffel och rödvinssås
Vi hade i förväg gjort upp om att dela notan på åtta och därmed bjuda gossen men när räkningen kom in, nöp han den blixtsnabbt och delade i stället notan på en. Faktiskt tror jag att jag hade gjort samma sak i hans ställe och att jag gjort det med glädje, så som det uppenbart gjordes nu. Se - detta var i sanning en kväll att minnas.
God Natt och tack för ikväll
  

No comments: