Monday, September 17, 2012

Shopping

Andra dagen i San Fransisco. Söndag och sonen är ledig och förklarar sig beredd att följa med på min shoppingtur. Lika bra att få den indanstökad. Först har vi dock ett litet fys-pass. Gossen har anmält sig till en kurs i kickball och första träningen börjar kl tolv idag. De håller till i en stor park här i närheten och jag skall naturligtvis plocka geocacher under tiden.


På kartan ser det ut att finnas massor på en liten yta men parken är verkligen jättestor och jag hinner bara med tre stycken på den timme jag traskar runt. Den enda som bereder mig lite söktid är en burk som ligger gömd under en stubbe bakom ett monument över AIDS-offer. En stor lund i parken är avsatt för detta och det måtte väl vara för att SF är en osedvanligt vidsynt stad för att vara USA - på gott och ont. Synen på homosexualitet är frikostig och dessa var ju de människorna som först drabbades. 




A synes ha roligt när jag kommer tillbaka till bollplanen. Spelet ser ut precis som baseball med skillnaden att man använder en stor tung gummiboll, som sparkas ut i stället för att slås med slagträ. Hans lag förlorar med 18 - 2 men så är det ju också första gången. Det slår mig föresten att jag ju har gått i ganska hyfsad takt i en timme och att detta inte tycks ha skadat mitt knä nämnvärt. Får kanske ta upp mina bokpromenader igen.





















Efter en snabb dusch hemma far vi så in till det stor shoppingcentret i stan. Jag tycker mig känna igen namnet Bloomingdale på en butik men A drar mig därifrån. "det där är som NK i Sverige! Det räcker med Mayes för dig, det är mer som Åhlens". Såsom varande nybliven märkesnörd ser jag dock att de kända klädmärkena finns även här, fast till betydligt lägre priser på grund av någon turistrea. Den kostym jag till slut väljer säljs med mer än 50% rabatt inkl kostnaden för skräddare som skall sy till det där lilla sista. På onsdag kommer den så då kan jag vara fin på fredagens operabesök.


Efter en fika, den första riktiga måltiden idag (har bara blivit frukt och lite bröd tidigare)  tar vi en sista tur genom tre jätterooliga butiker, fyllda med köksredskap och koktillbwhör från golv till tak. Dt slutar med att jag presentar gossen med en sdåan där vågig plåt för vridbröd. Behöver jag säga att den är betydligt billigare här än hemma i Sverige.

Till sist far vi så hem och tillagar en apelsinmarinerad kyckling enligt alla de apparater, metoder och ingredienser gossen har. En vacuummaskin marinerar kycklingen, en exklusiv doppvärmare kokar den oich när jag antyder att man kan krydda rotsaksmoset med muskot så tar han fram ett rivjärn och en nöt och fixar den detaljen. Allt detta är sådant som den tvingas stå ut med, som lever på existensmaximum.

I morgon skall jag ut och åka tåg. En tur med Amtrack till Sacramento, huvudstad i Californien, för att där besöka järnvägamuseet.

2 comments:

India said...

Det låter trevligt "over there" ser fram emot bilder från järnvägsmuséet.

Alf said...

Jag har varit där nu och sitter på en "äkta" västernsaloon med luftkonditionering och wi-fi. Det är varmt och en kall öl svalkar gott. Loken på muséet var vackra som smycken. Svårt att tro att de en gång fraktade cowboys, boskap, malm och vete genom smutsiga industriområden