Sunday, September 09, 2012

Kulturhelg

Mina kollegor tittar ofta lite avundsjukt på mig, som har tillgång till storstadens hela utbud av aktiviteter. Ofta måste jag göra dem besvikna genom att meddela att även vi sover oss igenom fredagskvällen i hörnsoffan, med TV:ns familjeglättigheter surrande i bakgrunden. I helgen tog vi oss dock samman och smakade lite på stadens kulturutbud.


Det började redan på torsdagskvällen då jag ilade direkt från stationen till Gröna Lund för att se Mikael Wiehe uppträda. Jag har aldrig varit på grönan och hade bestämt att låta det så förbli, men eftersom jag fått låna inträdeskort och konserten var gratis så kunde jag inte motstå frestelsen att avnjuta kvällen i Wiehes sällskap. Och han gjorde ingen besviken utan bidrog med sina bästa sånger och trivsamt prat däremellan.



Fredagen blev bara kulturell i så mån att jag gjorde färdigt en bild av torget i Murjek. Det är väldigt roligt att måla. Skaparglädjen skyler förhoppningsvis över tekniska och konstnärliga brister.


På lördagen tog vi oss i kragen igen och ställde upp på Fjällgatan kl 13 för att delta i en stadsvandring i Per Anders Fogelströms fotspår. Vi har ofta tänkt gå med på sådana, och eftersom A just nu är inne i tredje boken i stadserien så gjorde vi slag i saken. Det blev en nittio minuters underhållning som började alldeles utanför det hus Per Anders bodde i och avslutades på Katarina kyrkogård, där hans aska ligger spridd i minneslunden. Jag trodde jag visste en del om stadens historia men Ulf Bagge hade mängder av fakta från förgångna tider och vi kände oss väldigt nöjda efter promenaden.

1 comment:

India said...

Visst saknar man ibland det kulturella utbudet som finns i den stora staden, ( är själv uppvuxen utanför Malmö med kulturen inom räckhåll). Jag läste Fogelström i min tidiga ungdom och vet att jag tyckte om serien men minns inte ett dugg mer. Tuggade ett tag i mig allt som stod i bokhyllan hos mina föräldrar allt från Röde orm och Biggles till Fogelström och Sparre. Kanske dags att läsa om dom.