Thursday, September 29, 2016

En hemmadag

Idag stannade jag hemma. Jag tänkte att jag kan ju inte bara sitta ute i skogen och uggla. Jag måste ju känna på stadslivet lite också. Fast fan vet. Det var en aning småtrist, speciellt som vädret var så tjusigt - blåst, regn, kyla.

Jag ägnade min dag åt att försöka hålla liv i ett stort gravljus, som ideligen blåste ut i sin lykta. Ända tills jag satte den i en glob med en massa hål i. Hålen silade vinden, så att ljuset brann nästan hela tiden. I gravlyktan ställde jag ett litet blockljus och det brann bättre än det stora gravljuset.

Det blåste hårt idag

Anna berättade för ett tag sedan om ett bottennapp i sin mathållning, när jag är bortrest. Hur hon en gång suttit med en tallrik fil och en tjock skinkskiva till middag när hon kom hem. Idag gjorde jag nästan likadant.

I kylen fann jag ett paket grillkorv som gått ut den 17 sept och i frysen några gamla torra korvbröd. Detta blev min lunch. En förmildrande omständighet kan vara att jag satt ute på balkongen och åt. Jag fick frisk luft och jag fick faktiskt behålla korven.


Inne ägnade jag mig åt släktforskning. Jag har i princip tre projekt på gång där.
Nr 1. Söka ättlingar till mors äldsta kända förfader
Nr 2. Söka ättlingar till fars äldsta kända förfader.
Nr 3. Söka efter sanningshalten i påståendet att lillasyster gift in sig i en gammal adlig släkt.

Av dessa är de två första ganska enkla och rutinartade och inte jätteroliga medan det sista är spännande och svårare och betydligt roligare. Så idag ägnade jag mig åt detta och kunde gå ett par generationer ytterligare bakåt i Källunga socken. Men inte fann jag någon adelsman inte...


Fram på eftermiddagen tog jag tag i projekt kålpudding. Anna hade köpt kål igår och vi hade köttfärs i frysen så det var bara att sätta igång. Det gick väldigt bra och Anna åt säkert dubbelt så mycket som hon borde men det är roligt när maten man lagar uppskattas.

Och nu sitter vi och kollar TV och bildskärm som vanligt. Det är torsdagskväll i folkhemmet.

No comments: