Friday, September 02, 2016

Köket kallar

VI skall ju, som sagt, ha kräftskiva i morgon och jag har tagit på mig att göra kanapéer. Små lättuggade godbitar. Sådant tycker jag är roligt och valet har fallit på Petter Sjuor, som min gamla mor sa, dvs. Petit Choux. Dessa skall jag fylla med räkröra och dessutom skall jag bjuda på krustader med laxröra. Det ser fint ut och passar säkert jättebra på en kräftskiva.

Jag började dagen med att gå och handla och sedan bakade jag de små petit chouxerna och en provsmakning visade att de lyckats bra Jag väntar dock med att fylla dem till i morgon. Till yttermera visso gör jag det lätt för mig och läger i färdig Skagenröra. Dock skal jag toppa med handskalade räkor. Laxröran blandar jag dock till själv, men även det i morgon - ute i stugan. Vi får åka dit tidigt för kl tre skall det hela börja.


Jag var inte klar vid spisen när de "små kålhuvudena" var klara ty jag hade lovat att baka en paj til ikväll. Jag gjorde ett pajskal enligt Tina Nordströms relativt magra deg och fyllde den med broccoli, skinka och mozarella. Sedan blev det lunch. Svågern är här idag och honom bjöd jag på kokt torsk med smält smör och pepparrot. Det slank fort ner. Sedan gav han sig av ner på stan och jag fick en fin och lugn eftermiddag hemma.

Kopian
 Men klockan fem bar det av fram mot Söder. Vi hade bokat biljetter till en ny film, den om falsksångerskan Florence Foster Jenkins. Anna skulle till biografen direkt efter jobbet och Anders begav sig dit när han var klar med sin affärsrunda och det var tur för jag fastnade i bilköer, inte en utan två!! gånger. När jag väl hade tagit mig igenom slusseländet, som är totalt virrvarrigt nu när det skall byggas om, så råkade jag göra ett felaktigt vägval och blev tvungen att köra tillbaka och börja om från början. Jag kom till biografen tre minuter innan filmen började.

Originalet
Filmen var bra, både rolig och tragikomisk, men det som grep mig mest var den fantastiska mimik skådespelarna använde för att beskriva handlingen och känslorna. Mest skrattade vi i alla fall. Falsksångerskan har funnits på riktigt och spelat in storsäljande stenkakor. Nu gäller det att jag lyckas hitta en skiva. Kanske att Anders lyckas med det på Amoeba i Hight-Ashbury...

Ja visst ja. Lilltösen fyllde ju år idag! Jag har inte köpt någon present utan vi får fira när jag kommer ner till stan nästa vecka.

No comments: