Monday, September 19, 2016

En stillsam dag

Jag har inte gjort särskilt mycket väsen av mig idag - heller. Efter att ha suttit med finanserna på morgonen for jag ut till stugan. Numera flyter ju pengar in omkring den 18:e så jag betalte mina månatliga utgifter och fann att det fortfarande fanns pengar kvar på kontot, när jag var klar.


I stugan möttes jag av den sista av våra äpplepajer. Den hade jag glömt av och nu blev den en mycket välkommen syn. Min uppgift idag var att plocka in disken som Anna diskat igår, men när det var gjort satte jag mig i solstolen och njöt av pajen.

Jag passade också på att fotografera några sidor ur en bok med gårdsbilder från Remmene eftersom jag kommit på att de kan vara bra att ha ur släktforskarsynpunkt. Det är praktiskt att ha gårdsbilderna samlade i datorn, när jag kommer fram till, att en avlägsen kvist i släktträdet bor på just den speciella gården.


Jag var inte kvar så länge utan redan vid lunchtid for jag åter. Jag stannade vid ICA Maxi och handlade mig ett rejält stycke högrev. Jag ville göra kalops av ett lite speciellt skäl. Vi fick nämligen en hemodlad gurka i present i lördags och den hade vi bestämt oss för att göra pressgurka av. Och jag fick för mig att pressgurka passar väldigt bra till kalops.

När Anna kom hem (från nagelskulptrisen) kunde vi båda konstatera att smakerna "gifte sig" alldeles utmärkt. Och när vi ätit blev det ändå tre stora byttor kalops att frysa in. Och nu har vi bänkat oss framför TV:n. Det får inte bli alltför sent ikväll för halv fyra ringer väckarklockan och jag stiger upp för att påbörja min resa ner till lilla tossan i Paris. Det ska bli kul!

1 comment:

Eva L said...

God tur till lilla tossan. Kul du hör detta.