Saturday, September 10, 2016

Vår kväll på Röda Kvarn

Ur kaos skapade Gud världen all och det samma skulle kunna sägas om den fantastiska kväll på Moulin Rouge vi haft, dottern och jag. Det började med att det strulade med barnvakt men efter trixande hit och dit skapade Erika ett sekundschema för överlämnande av litet barn. 


Det var dock inte vilket litet barn som helst utan en trött, hungrig, snorig, bedrövad liten varelse som dessutom bar omkring på en orapad mage. Det hjälpte inte ens att sjunga Barnatro. Det var inte förrän hon lyckats utveckla sin rap som hon blev någorlunda god igen. 


Och barnvakteriet löstev sig också på bästa sätt. De coola föräldrarna redde ut allt och att vi blev lite sena till matsalen gjorde absolut inget. Vi fick jättebra platser tillsammans med ett ung par, som visade sig vara norrmän. 


Över huvud taget fick vi intrycket att det nog var ganska mycket skandinaver på plats. Dels är det väl så att det här etablissemanget står för själva essensen av Paris för oss nordbor. Dels är det väl vi som har råd. 


Vad som däremot förvånade mig var den torftiga klädsel karlarna kom i. Grälla utanpåskjortor och pikétröjor, uppknäppta nästan ner till ölmagen var en vanlig syn. Förutom vakter och servitörer var jag nästan den ende man, som var propert klädd. Men så kände jag mig fin också. 


Eftersom vi var lite sena så slapp vi sitta och vänta för länge på rätterna. Till förrätt tog vi något vackert och gott med besynnerligt namn, till huvudrätt en mör stek med utsökta tillbehör och som dessert en härlig chokladkaka. Allt nedsköljt med en flaska champagne. 


Under själva showen var det fotoförbud och det förstår jag. Med det fantastiska arbete som lagts ner på dräkter och dekorer skulle inte jag heller vilja att allt spreds ut till gratis påseende på youtube och Instagram. Jag respekterade förbudet eftersom de vakter, som kollat oss vid ingången inte såg särskilt lekfulla ut. 



De bilder, som ändå syns här är hämtade ur det programhäfte vi köpte. Även om det alltså var oerhört påkostat alltsammans så kan man säga, att man snålat in just på själva klädkontot. Resurserna hade i stället lagts på huvudprydnader, vingar, stjärtfjädrar och annat smått och gott. Karlarna på scenen var dock mestadels välklädda. 


Som ett exempel på vilka resurser, som lagts ner kan jag nämna att det plötsligt sköts upp ett jättestort akvarium ur golvet. I detta simmade tre fullvuxna anakondor och i den röran dök en naken kvinna ner och lekte med odjuren. Och den delen av showen varade inte mycket längre än en minut ...

No comments: