Monday, September 26, 2016

Måndagsfröjd

Det är alltid lika härligt, att sticka ut till stugan på måndag morgon och njuta sitt kaffe ute i skogens stillhet. Och idag började det synas väldigt tydligt, att hösten är på gång. Rönnen har börjat bli ännu glesare och bladen går över i guld. Jag satt och läste lite sedan jag städat upp efter den stackars talgoxe, som förirrat sig in på verandan i lördags, när lillasyster och jag var här.


 Jag var dock inte kvar så länge för jag hade ett lite köksprojekt hemma. En fin bit fläskkarré med ben, från Erikssons i Nossebro, som legat i frysen sedan i våras måste tas om hand och varför inte lika gärna en måndag. På hemvägen fick jag uppleva en ovanlighet. Fyra stora lastbilar med lysande vägmärken i bak, körde sakta efter varandra ut på E18, där de plötsligt gled upp bredvid varann och blockerade hela vägen.

 

Jag var ganska nära och kunde läsa en stor varningsskylt på varje bil med testen Sprängning! Snart stannade de och efter en stund kom varningspipen, smällen och signalen "faran över". Jag skyndade nu hem, via Clas Ohlson, där jag köpte mig en liten privat powerbank. Nu när jag flyger så mycket och har biljetterna på mobilen, så måste den alltid vara laddad och jag har märkt att jag ofta hamnar på gränsen där.


Hemma laddade jag ugnen med karrén och efter tre timmar var en läcker middag klar att avnjutas. Anna och Paula hade förlustat sig på Dollar$tore och kom hem lagom tills maten var klar. Då hade jag även gjort pressgurka och kokat litet äpplemos. Damerna lät sig väl smaka och inte undra på. Det smakade mycket gott. Sedan satte vi oss att titta på släktforskarprogrammet om Stefan Holm, som var lite extra kul idag, eftersom jag har en fd. mycket kär kollega, som är syssling med honom.

No comments: