Tuesday, September 27, 2016

Utsikt från favorithörnet

Jag har kommit fram till att det är dags att börja fundera på årets julkort. Jag brukar ju alltid måla fem-sex stycken likadana, som delas ut till vissa väl valda och att jag dessutom kopierar upp och skriver ut färgkort till resten. Det känns dock som att julkort är något, som håller på att försvinna i de yngre generationerna. Men jag fortsätter.

Frågan var bara vad motivet skulle bli i år. Jag hade ingen aning, när jag for ut till stugan, men satte mig att titta ut mot skogen och väntade på inspiration. En kopp kaffe och en bit äpplepaj hjälpte mig inte på traven.

Jag gick in på verandan och testade, att slå mig ner i hörnet längst in mellan storstugan och sovrummet. Jag lade mig där och lyssnade på ett radioprogram om att bli pensionär. Många lider av det men det finns en hel del sådana som jag också. Och framför allt - Pensionärer är mycket piggare och friskare nu för tiden. Känns bra att höra.


Det där hörnet har väldigt god karma. Det kändes fantastiskt att ligga där och titta ut, men inspirationen kom inte. Jag somnade i stället. När jag vaknade åt jag lunch och sedan satte jag mig att läsa i mors gamla dagboksanteckningar. Det känns lite extra, att läsa dem just nu eftersom det snart är årsdag av hennes död.

Till slut tog jag helt enkelt fram mitt ritblock och började kladda lite. Plötsligt visste jag vad jag skulle måla i år. Men vad det är får ni se till jul. Nu hade jag bara en kort stund kvar tills det var dags att fara till kören men jag dukade fram allt så att det bara är att dra igång i morgon.

Körledaren är lite stressad nu för vi skall sjunga ihop med flera andra körer ut på Färingsö på lördag. Jag ser inte fram mot det så mycket för det skall bara vara en massa religiösa sånger. När det var klart for jag ner och hämtade Anna efter hennes steel-pankurs. Det hinner jag denna termin eftersom vi slutar litet tidigare i år.

Och nu har vi kommit hem och fortsatt med den karré jag lagade igår. Den var lika god idag. Vi åt med stekt potatis. Och nu ser vi på präst söker fru!

No comments: