Sunday, December 08, 2013

Äntligen julbord

Jag har den senaste tiden, med stigande avund, sett hur den ene efter den andre av mina facebookvänner begått det julbord efter julbord. Brutalt har det slagit mig att det finns en stor nackdel med att vara pensionär - det är inge arbetsgivare som är beredd att betala ett julbord för mig längre.. De sista åren på Fuxernaskolan fick vi faktiskt riktigt hederliga sådana av vår arbetsgivare.Julbord är något av det roligaste jag vet i matväg men samtidigt tar det emot att betala 500 spänn för att gå ett säkert illamående till mötes. Min dyrköpta erfarenhet är nämligen den att jag äter mig fördärvad av allt det goda.

Kanske inte samma sobra miljö som ett lantligt
värdshus, men minst lika gott att äta
Men att betala mindre är inga problem och i ett sista desperat försök att undfå en liten del av julbordets välsignelse styrde vi direkt mot IKEA när vi åkte hem från Gästrikland. Väglaget var klart bättre idag och jag forsade fram på gränsen till det tillåtna och vips var vi på IKEA i Barkarby. Där serverar de ett julbord för 99:- om man är Familymedlem och det är man ju. Jag tänkte att detta ju måste bli en lite skruttig ersättning för ett riktigt julbord men i alla fall med en sill, lite skinka och några köttbullar.

Tro´t eller ej, men allt detta goda fanns på julbordet
Ack vad jag bedrog mig! Jag möttes av ett fullödigt julbord med sex sorters sill, rökt och gravad lax, skinkor och syltor, korvar och pastejer, köttbullar, prinskorvar, rödkål och brunkål, janzon och isterband och till dessert äkta småländsk ostkaka, allt för att markera det småländska ursprunget i det skattesmitarföretag som IKEA nu blivit. Idag var jag dock beredd att förlåta Ingvar för detta och efter fem vändor till de dukade borden var jag nöjd och belåten med detta julbord, som hädanefter skall bli min melodi.
Andra adventsljuset tänds på luciahyllan i köket
En liten del av tomtarnas vaktparad. De hör julen till!
Resten av eftermiddagen ägnades lite julklappsbestyr varefter vi for hem och började julpynta. Anna tog fram sin tomtesamling och vi hängde upp julgardiner,  lade på dukar och allt annat pynt som här till. I Murjek är det djup snö och 28 grader kallt så vi lär få en vit jul i år också. Fast det lär visst ha snöat rejält i västsverige idag även om vi här på ostkusten bara har ett florstunt snötäcke.

Så här julfint blev det i köket

No comments: