Tuesday, December 10, 2013

En dator går i graven

Nu är det nog inte mycket mer att hoppas på från min gamla (drygt 7 år) dator. Den har levt på konstgjorda uppdateringar det senaste året men nu hjälper inte ens det. Ständiga glappkontakter och ideliga avbrott har gjort den svårarbetad. De senaste dagarna har den inte ens velat starta frivilligt. Igår tog jag för säkerhets skull och kopierade de senaste filerna och det var tur för ikväll har den inte velat starta alls. 


Jag åkte ner med tåg i morse och då jobbade den snällt och likaså när jag kom hem. Efter en halvtimme ville den dock inte mer utan den har tjurat hela kvällen. I stället har jag ägnat mig åt mina julbrev. Vissa väl valda ägnas en hälsning på handgjort brevpapper, skrivet med stålpenna som doppats i bläckhorn. Allt hopvikt och förseglat med lack så som man gjorde förr i tiden. De som inte får brev skall inte känna sig förfördelade ty de får ett handmålat julkort från "konstnären" själv. 


Jag lovade ju igår att jag skulle fira Anna-dagen med lutfisk och det gjorde jag. För en gångs skull lagade jag fisken i ugn och det var inte så bra. Det stod en varning om att inte laga den för länge på det att sen ej skulle förvandlas till mos. Tyvärr var det just detta som hände trots att jag höll tiden någorlunda. Men det smakade rätt bra ändå. 

No comments: