Thursday, December 19, 2013

Om bord

Nej. Jag har inte åkt båt och jag har inte börjat med den förhatliga sär skrivningen. I stället kommer dagens text att handla om det extrabord jag fort och lätt byggde idag. Vi är ofta många till bords på våra kalas och har länge talat om, att bygga en skiva att haka fast på bordet vid sådana tillfällen. Häromdagen slog mig tanken att det kanske vore enklare att helt enkelt bygga ett litet extra bord, med löstagbara ben, att ställa bredvid köksbordet. Det visade sig att K-rauta (m.fl.) säljer fina limträskivor till lågt pris och att IKEA har löstagbara ben i stål för bara 25:- styck. VIsserligen rosa men va fan.

Bordet kändes större än jag trott, trots
att det bara mäter 60 x 90 cm
Sedan jag inlett dagen med att baka de två fruktkakor, jag började marinera frukt till igår så for jag ut till K-rauta och fixade skivan. Sedan direkt till stugan där jag hastigt och lustigt sågade till skivan i rätt längd, rundade hörnen, slipade och monterade benfästena och plötsligt hade ett alldeles utomordentligt litet extrabord framför mig.

Jag har visat detta förut men medge att
det ser mysigt ut på vår veranda
Resten av eftermiddagen firade jag lite förjul. Paula undrade igår om det inte är hemskt att vara pensionär och när jag då berättade hur skönt det är att sitta ensam ute i skogen och lyssna till vindens sus, med en varm kopp kaffe inom räckhåll. Ja, då drabbades hon av ångest. Just så satt jag i eftermiddags och när jag skickade bilden här ovan till henne så medgav hon, att hon trots allt hade lite förståelse för mig.

Eldkorgen ger vackert sken även om det varit
ännu vackrare om det legat snö på marken.
Jag ledade också upp lite skräp i eldkorgen och matade fåglarna, laddade musfällorna och förberedde på alla sätt inför resan till Lappland i morgon. I skymningen drog jag mig så iväg in mot stan och hämtade Anna på hennes jobb, ivrig att få visa upp extrabordet. Det fick med beröm godkänt och och vi kan nu räkna med att sitta alla tolv runt samma bord på nyårsafton. Paula och Jimmy var också här och lämnade/hämtade de julklappar vi glömde igår.

Bordet gjorde sig väldigt bra
när det kom på plats
 Sist ikväll började vi göra våra småjulklappar som vi brukar dela ut till släkt och vänner i Murjek. I år har jag kommit över en sats för att göra glycerintvålar och vi smälte och färgade och göt av herrans lust en stund tills vik bara måste packa och stgäda upp. Det är ju inte kul att öppna dörren när vi kommer hem och landa i ett kaos.

Sist gjorde vi ett par tvålar som måste
vara klara redan på lördag

No comments: