Monday, December 02, 2013

Liten vovve i stort tåg

Dagen har varit fylld av det stora äventyret att lotsa en liten vovve från Stockholm till Trollhättan via Göteborg. Det gick bra. Betydligt bättre än väntat. Jag hade för mitt inre målat upp skräckscenarier med vilda hundslagsmål inne i boskapsvagnen, men därav vart intet. DEt var bara två och en halv hund där (en Chihuahua) och alla låg stilla på sina filtar. Även Noomi föll snabbt i sömn så fort jag lagt ut hennes filt och sov ända till Göteborg.

Det kanske inte syns, men det ligger en
svart hund på den svarta filten
Hon sov så tungt att jag t.o.m. kunde gå och köpa kaffe och gå på toa utan att hon skaffade sig galen. Hennes toabestyr hade jag också undrat över, men det gick också bra. Hon hade inga problem att hålla tätt i tre timmar.
Hon känner sig nog rätt liten på den stora stationen

Det går lite fort på tåget för att hon skall hinna se något
I Göteborg hade vi en timmes väntan på trollhättetåget. Hon hade ingen aptit alls och tittade bara på den skål med vatten och mat jag tog fram. I Trollhättan fick hon sin roligaste del av resan. VI åkte bussen till lägenheten och i den hade mitt dörrarna så låga fönster att hon kunde stå på golvet och titta ut. Det gjorde hon hela tiden.
Bra utsikt från bussen och lagom fort för att hinna titta
Väl hemma var det som att känslorna blev henne övermäktiga. Att få springa runt i en helt ny miljö men med dofter hon säkert kände igen blev så stort att hon sprang runt och skällde. Troligen av glädje. Nu hade hon också fixat till det här med aptit och åt begärligt av de små näringsrika kulor jag gav henne. Sedan upptäckte hon snabbt att jag har en mjuk och skön säng och där har hon tillbringat resten av dagen. En lättskött vovve

Nu smakade det gott med lunch
... och efter det var sängen bra skön.

2 comments:

Anonymous said...

löser man biljett för medföljande hund/ledarhund?syse

Alf said...

Nej. Och hon skall bara ha eget säte i mån av plats. Annars är det knäet eller golvet som gäller.