Thursday, December 12, 2013

Om mödan med att posta brev

För ett par dagar sedan skrev jag om hur jag gjort i ordning några julbrev, som jag förseglade med lack. Detta är inte lika säkert nu för tiden som fordomdags. Då levererades breven i en säck på en löddrig springare. Nu körs all post genom en gigantisk monstermaskin, som sorterar posten, snabbt och effektivt, men också krossar all lack till småsmulor. Därför måste sådana här brev alltid lämnas in på något av postens få kvarvarande serviceställen, för att bli behandlade manuellt, och därmed slippa maskinen.

I Trollhättan ligger denna postexpedition i de vilda industriområdena kring Stallbacka och dit skulle jag alltså ta mig i morse med mina brev. Till allt annat elände är öppettiden 8 - 10 och 15 - 18. Jag är en van kartläsare, men linjekartan över busslinjerna i Trollhättan är så till den grad schematisk att jag, trots god kartvana, steg av en hållplats för tidigt och därmed fick gå en och en halv kilometer för att komma fram till Posten. Mitt ärende tog en minut och sedan skulle jag leta mig tillbaka hem. Nu låg närmsta busshållplats bara 600 meter bort. Med femtio meter kvar såg jag min buss både komma och gå och det var en halvtimme till nästa buss.

Under denna tid fotograferade jag några närbelägna järnvägsspår, tittade på en tornfalk, lyssnade på Filip och Fredriks senaste Podcast - och höll mitt busskort i ett stadigt grepp i handsken. Så stadigt att när bussen väl kom så var kortet puts väck! Chauffören förstod min belägenhet och berättade att på registrerade kort kan man återfå värdet om man går in till resecentrum. Mitt kort är registrerat så jag in och fick ut ett nytt där alla pengarna från mitt försvunna kort fanns kvar - 82 kr och 5 öre. Detta tog dock såpass lång tid att jag fick lösa ny biljett för hemfärden och på det sättet kom det sig att det tog mig närmare två och en halv timme att posta mina julbrev. Med bil hade det gått på en kvart, eller högst tjugo minuter. Men vad gör man inte för sina nära och kära! I övrigt har jag gjort klart så mycket i sovrummet att det i stort sett bara är att lägga in nytt klickgolv nu. God Natt!

No comments: