Sunday, December 29, 2013

Dagen efter

Dagen har burit en stark prägel av "dagen efter" trots att ingen druckit en droppe starkt.  Resan tar ut sin rätt och alla har varit lite slagna och inte kommit igång förrän efter lunchtid. Då for jag ut med vovven till stugan medan de andra drog in till stan på shopping. Jag tackade min skapare för att jag hade hunden att skylla på.

Herr, eller möjligen fru, tofsmes låter sig väl smaka
Allt var sig likt därute och jag började med att fylla alla fågelautomater medan tofsmesen satt på en gren i närheten och kvittrade förväntansfull. Sedan började jag så smått se om jag kunde såga till en liten böjd träkloss för att överbrygga glipan mellan nya extrabordet räta hörn och ordinarie köksbordets svängda. Det hade nog gått om inte batteriladdningen gått ur borrmaskinen. Jag iddes inte dra ut sladdar så jag fortsatte i stället med att försöka sätta sprätt på den fotogenlampa med glödstrumpa som jag fick av svärmor i julklapp.

Vackert med levande ljus inne på verandan
Det gick bra ända tills jag kom till den punkt där man skulle förvärma lampan med lite sprit som skulle pytsas in i en behållare genom ett pyttelitet hål. Jag hade sprit men ingen tillräckligt liten sprutmoj så även detta projekt fick skjutas på framtiden.

En liten skinkmacka för att fira att
julen ännu inte är riktigt slut
Jag tände nu upp alla mina juleljus på verandan och tog fram min lunch, ett par sirapslimpskivor med julskinka och senap. Tyvärr väntade vi hem grabbarna grus på kvällsmat, så jag fick åka hem rätt tidigt om jag ville ha middag och det ville jag ju. Men det är härligt de stunder man kan sitta där ute och se mot de tända ljusen och lyssna på tystnaden.

No comments: