Monday, December 16, 2013

Julbock på gång

Idag var det äntligen vanlig vardag igen och jag for ut till stugan med lilla vovven. Där var sig likt som tur var. Det finns varje gång en liten oro att någon skall ha varit där och krossat alla fönster och förstört inredningen. Hittills har det gått bra. Faktum är att jag bara en gång sett fotspår efter besökare och den gången visste jag vem det var. Fast idag var det ingen spårsnö. Det var ingen snö alls utan 7-8 grader varmt så jag satt ute på verandan hela dagen. Med ett antal stearinljus tända blev där, om inte varmt, så dock behagligt tempererat.

Granen står så grön och grann i stugan
Jag ägnade en ganska stor del av dagen åt att sitta och njuta av tystnaden. Stundtals låg jag även och vilade under en filt på den behagliga soffan och njöt av friden. Vovven gjorde sammalunda. Hon ville inte gå ut på hela dagen utan låg inne under filten och vilade utom de korta stunder då jag serverade mat.

En julbock i vardande
En kreativ sak gjorde jag dock. Jag har länge tänkt bygga en julbock i granris och idag började jag på det här projektet. Med såg, skruvdragare och lite spillvirke fixade jag snabbt till en stomme, som jag skall klä med granris i morgon och sedan ställa in i bilen för vidare befordran till Lappland på fredag. Jag skall bara göra om hornen i morgon för de vart lite väl höga. Jag tar och böjer till dem med ståltråd för att få lite vackrare form på dem.

Lite julstämning i förväg
Sist tände jag granen och firade lite jul med att äta ett par klementiner och pepparkakor och höra på en gammal inspelning av Nicke Lilltroll, som jag brukade lyssna på i radion när jag var liten. En annan sak som jag knappt gjort alls sedan jag var riktigt liten vart julgranskarameller i silkepapper. Jag har köpt drickchoklad i pillerform till grabbarna grus och de slår jag in som papperkarameller. Jag minns tydligt hur Tage och jag gjorde detta med mamma när vi bodde i Gammalsbo som små och då bör det ha varit 1954 och möjligen minns jag även året innan. Det kändes riktigt nostalgiskt.

Så här fina blev mina julgranskarameller
Sist idag hade vi besök av kusin Carina och hennes gosse Muhammed, som vare förhindrade när vi hade julfikat ute i stugan och nu fick ta igen det här med en enkel supé. Det smakade gott och till dessert tog vi det jag brukar kalla Lenas Äppelkaka där jag för första gången använde den äppelskalare jag fick av mina elever när jag slutade. Den fungerade utmärkt.

No comments: