Tuesday, October 18, 2016

6-årsjubileum

Facebook berättar numera varje dag vad man gjorde den här dagen för ett, två, tre, många år sedan. Och i morse fick jag se att det idag är sex är sedan jag tog min första geocache. Det var en liten plastburk, som låg gömd i en blomsterrabatt bakom kommunhuset i Lilla Edet. Sedan dess har jag tagit 692 cacher och av dessa tog jag de flesta i början.

Skam till sägandes har det blivit lite glest med sökandet de senaste åren men just idag ville jag ju gärna ta en jubileumsgömma. Jag gick in på hemsidan och såg till min glädje att det fanns en ny vid en jättegryta alldeles i närheten. Denna kände jag inte till så då fick jag tillfälle att titta på den också. Fast den var välfylld med löv och skräp så man fick inget vidare intryck av grytan. Burken låg i en rabatt i närheten så jag fick leta en stund innan den uppenbarades för mig.


En man kom ut och undrade vad jag sysslade med. Han hade sett mig från sitt fönster och trodde att jag sökte jättegrytan. När jag berättade vad det handlade om skrattade han och förundrades över att det kunde finnas så tokiga människor som oss. Det kan man ju hålla med om ...

Annars har jag grejat med golvlister idag. Fast jag hann inte så långt för listerna är så hårda att nästan varje försök att spika i dem slutade med krokig spik. Till slut gav jag upp och for iväg till K-rauta och köpte mig ett par pyttesmå borr att förborra med. Plötsligt gick det nu som en dans att spika men då hade också klockan blivit så mycket att det drog ihop sig till kör-time. Kören slutade lite tidigare idag för vi hade ett minimöte i styrelsen om höstens program.


Efter det körde jag ner till Skärholmen och hämtade Anna efter hennes steel-pan. Vi for hem och åt en god pastasallad, som jag gjort under eftermiddagen. Förutom spikande har jag också släktforskat lite idag. Jag vart inspirerad av riksarkivets program i söndagens TV och började söka i lite udda register. Där gjorde jag ett fynd, när jag upptäckte, att de två systrar min morfar hade, och som emigrerade kring 1890, både hade som slutdestination den lilla staden Fairmont i Nebraska. Nu kanske jag kan börja ska lite mer efter dem och deras ev ättlingar.

No comments: