Wednesday, October 12, 2016

Döda språk

Jag sov rätt länge i morse och när jag vaknade upptäckte jag att svåger A var här. Han hade ett möte igen och hade sovit över här men skulle fara hem direkt i eftermiddag. Själv for jag iväg till K-rauta, för nu har jag bestämt att äntligen fortsätta med köksrenoveringen. Det är dags att sätta dit golvlister och till det har jag tänkt använda kvartsstav.
Så jag for iväg och var snart hemma igen med 23 meter list. Dessa lade jag in i gästrummet och for sedan ut till stugan. Dels för att jag vill skynda långsamt med arbete och dels för att jag vet att jag har en kartong med rätt sorts spik där ute. Först provianterade jag dock. Olyckligtvis råkade det vara en dag med seniorrabatt i den ICA-butik jag valde och di gamle stapplade omkring med överfulla korgar. När jag skulle välja kassakö gällde det att inte bara titta på hur mycket varor, det låg i korgarna framför mig utan även hur pass gaggiga åldringarna såg ut. På det sättet kom jag rätt fort igenom.


Ute i stugan åt jag lunch och sedan städade jag upp efter gårdagens akvarellmålning varefter jag satte mig att läsa en bok jag läst flera gånger förut men som alltid är lika rolig - I döda språks sällskap av Ola Wikander. Ett ungt snille, som kunde ett otal döda språk redan som 23-åring och då skrev en bok om dem. Idag läste jag om anglosaxiska och östgotiska.


När skymningen kom iddes jag inte gå ner och sätta i sladdarna utan jag tände ljus och satt och tittade ut i mörkret och njöt av tystnaden och friden. Vid åtta for jag in till stan och hämtade Anna efter hennes gospel och sedan åkte vi hem och sjönk ner i TV-soffan.

1 comment:

Anonymous said...

Hur mycket rabatt fick du??? ;-)
/sysM