Monday, October 24, 2016

Full fart

Det är mycket med att vara pensionär. Knappt man hinner med allt. Jag hade från början tänkt köra ner till en gammal kyrkoruin i trakten av Järna, som jag blivit tipsad om, utav en god vän på Facebookgruppen "Vi som fotograferar kyrkor". Men så skall jag ju snart till Paris på ettårskalas och efter det på en efterkontroll av hjärtflimret från i julas och innan dess måste jag ta blodprov.

Så det fick bli lokala vårdcentralen. En halvtimmes väntan, ett snabbt stick av en uttråkad biomedicins expert och sedan ut igen. Nu körde jag till stugan för jag hade åtagit mig ett annat uppdrag. Att börja med garderoberna i Paulas lägenhet. Sådant är roligt och hon skulle aldrig klara det själv. Hon har en kamrat, som förmodligen skulle fixa det, men med henne är jag snart häftigt okontant ty jag kommer vid första bästa tillfälle att säga vad jag tycker om deras stora, äckliga dreglande hund, som de envisas med att ta med sig på kalas. Hundägare har ingen förståelse för sakliga kommentarer rörande deras vidriga pälsdjur.


Så det får allt bli bonusfar som tar hand om garderobmonteringen och till det behövdes lite verktyg. Dessa hämtade jag i stugan. Jag matade min små befjädrade också samt tog mig en kopp kaffe. Sedan raka vägen upp på söders höjder och in att trängas med en massa fjuniga hipsters, som vinglar fram på sina miljöanpassade cyklar.


Jag började med att ta bort en stor garderob, som värden ställt in i rummet och som vi alla anser skulle göra sig bättre nere i källarförrådet. Jag trodde det var en IKEA-grej, lätt att skruva isär, men när jag väl fått bort bakstycket i masonit visade sig eländet vara limmat. För att få ner den i källaren gavs ingen annan råd än att välta mer den, ställa sig i den och lyfta i var sitt sidostycke.

Det gick riktigt bra och att det blev lite fula märken i bakstycket, när jag bände loss det, ja det struntar vi i. Jag hade missat att ta med hammare och spik, så jag får sätta tillbaka ryggstycket i morgon. Jag bar också ner en enkel lagerhylla, som vi räddat från vår granne, som just var på väg att slänga bort den. Hyllan passade perfekt i förrådet.


Nu kastade jag mig över de nyinköpta PAX-garderoberna och monterade allt utom dörrarna på en 75- och en 50-cmgarderob. Dörrarna väntar jag med tills Paula gett synpunkter på dem, men det visade sig att hon höll med mig i mitt förslag. så dem fortsätter jag med i morgon. Då skall jag också spika fast ryggbitarna ordentligt.


Jag var i lägenheten i nästan fyra timmar och for sedan hem och förberedde kvällsmat till damerna. Kokt torskrygg med skirat smör, potatis och pepparrot. Det dröjde dock ända till halv nio innan de kom för de hade jobbat som tusan med att städa Paulas gamla lägenhet. Det är mycket om man har varit uppe sedan halv sex på morgon och Paula mådde också så illa att hon inte åt en bit utan lade sig att lida.

Anna och jag hade inga problem med maten utan njöt av smaken av smält smör, blandad med kokt potatis och perfekt kokt fisk.... Jag läste i mors dagbok idag och på den 24 oktober 1941, för 75 år sedan stod det bara. Jag har städat idag.

No comments: