Thursday, October 20, 2016

Här är gudagott att vara


Idag har det varit en sådan där härlig dag då jag suttit ute i stugan hela dagen. I god visshet om att jag inte behövt åka hem ikväll utan med gott samvete kunde stanna kvar ute i skogen. Anna skall städa hemma hos Paula och klarar sig utmärkt utan mig. Och jag klarar mig utmärkt utan dem just en städkväll.

Jag var ute redan vid halv tio sedan jag varit och handlat på ICA Maxi och där funnit en behagligt billig torkpapperhållare. Den satte jag upp direkt ty den har vi saknat i köket. Sedan satte jag mig att läsa färdigt Bombi Bitt och hans mor. En bok jag aldrig läst tidigare och som även idag fick mig att skratta högt i min enslighet.


Jag hade kvar fläsk och mjöl sedan senast jag gjorde kolbullar. Så idag körde jag denna favorit i repris och det blev lika gott nu med. Fast kanske inte direkt någon bantarmat. Den detaljen får vänta till i morgon.


Jag hade med mig min dator ut och passade då på att börja registrera stenkakor, som ännu inte finns inlagda i mitt register. Jag fick ju en hel kartong med kanske femtio skivor efter Annas morbror och moster, som dog i fjol. De allra flesta av dessa saknade fodral och jag fick då användning av en massa styva A4-papper, som vi fick av en släkting till Jimmy för länge sedan. Denne jobbade på tryckeri och hade fått buntar över och dessa har legat här till ingen nytta. Ända tills idag.


Nu lade jag ett ark mellan varje skiva, med registreringsnummer tydligt och lättbläddrat. Eftersom jag dragit upp elektrisk sladd hit passade jag på att spela många av skivorna med den elektriska grammofon jag också har. Det är mycket bekvämare skall jag erkänna. Det slog mig att det har hänt en hel del med vårt svenska språk och de värderingar vi lägger i texter, sedan dessa skivor spelades in.

Det finns så mycket i de gamla sångtexterna, som vi idag uppfattar som rasistiskt och kränkande, att den samlade PK-eliten skulle skitit i byxorna om någon tog sig före att spela mina skivor i radio. Men när de gavs ut var det ingen som uppfattade dem som stötande. Det känns rätt bra att man ändrat uppfattning därvidlag nu.


Nästan det finaste med att sova över är att laga till sig en god middag här ute när det blivit mörkt och jag kan sitta här med ljus tända och njuta en god måltid. Det blev en fin bit entrecôte som vanligt. Till den en flaska (25 cl) av det enkla, men goda röda vin, jag brukar köpa med mig när jag besöker dottern i Paris.


Och nu återstår det bara att bildsätta denna text innan jag går in i storstugan och sätter på en T-rulle på TV:n (T-rulle = tågfilm)

No comments: