Monday, October 17, 2016

Bombi Bitt och hans mor

Jag for ut rätt snabbt i morse. Jag hade ju inte varit i stugan på flera dagar, så längtan var stor. Väl där bänkade jag mig i favorithörnet sedan jag lagt ut talgbollar till mina befjädrade vänner. Jag surfade lite, läste lite och planterade en jordgubbsplanta från en ampel i vinterrabatten. Hela tiden hade jag lunchen i sikte ty den skulle bli något alldeles extra idag - Kolbullar.



Vid halv tolv kunde jag inte hejda mig längre utan gjorde upp eld, tärnade fläsk, blandade mjöl, vatten och salt och snart låg en läckert gyllenbrun kolbulle med lingonsylt på tallriken. Kanske är inte Beska droppar ämnade för just denna rätt, men den gjorde heller inte ont.



Efter denna rustikt präktiga lunch malde jag kaffebönor och kokade mig en kanna vedeldat kaffe. Detta tillsammans med en liten bit äppelpaj blev en perfekt efterrätt. Viktväktandet får vänta till i morgon. Själv lade jag mig på verandasoffan efteråt och unnade en behaglig middagsvila.


När jag vaknade såg jag mig om i den närbelägna bok/skivhyllan och mina ögon föll på en bok, som jag hade glömt - Bombi Bitt och hans mor. En postumt utgiven bok av Fritiof Nilsson Piraten, som jag köpte på antikvariat i fjol, men sedan glömt bort. Den var ett fynd!


Jag satte mig att läsa och skrattade högt för mig själv flera gånger. Boken var en riktig pärla och inte förrän det blev så mörkt att det blev obekvämt med stormlyktan slutade jag. Jag lät dock lyktan fortsätta lysa, ty den ger ett väldigt vackert och starkt ljus.


Anna var inte hemma ikväll utan hemma hos Paula och hjälpte till med att städa lägenheten hon ska lämna. Det slipper jag! Jag for i stället iväg och handlade och satte mig att skriva dagbok i väntan på att hon skall ringa och vilja bli hämtad. Jag hade egentligen tänkt sova över i stugan ikväll, men så skall jag till Karolinska och göra ultraljud på hjärtat (rutin). Då känns det bekvämare att utgå hemifrån.

No comments: