Monday, October 10, 2016

Dags att julpynta?

Min dag idag började med ett tandläkarbesök där jag åter fick en krona där jag nyligen tuggat bort en bit tand i samband med popcorn. Tandläkaren fick faktiskt inga kronor av mig ty hans internet hade lagt av. Han lovade dock i all godhet att skicka en liten räkning. Han kan nog behöva lite kosing för han hade skaffat sig en 3D-fräs sedan sist. Den klarade att tillverka kronan utifrån en massa 3D-bilder, som han tog förra gången. Säkert inte billigt.

En födelsedagspresent invigs till förmiddagskaffet
Efter käftis gick jag raka vägen till handlis och köpte lite god mat inför dagen och aftonen. Jag skall nämligen sova över själv ute i mörka höstskogen i natt. Härligt och något som kräver välfylld och doftande tallrik. När jag kom ut fick jag dock annat än mat att tänka på.


En talgoxe, troligtvis, hade återigen hackat bort skumplast och tagit sig in på verandan där den skräpat och skitat ner. Jag letade för att se om den låg död någonstans, men den hade uppenbarligen lyckats ta sig ut igen men nu var jag trött på dessa besök.


Jag for iväg till brädgården och inhandlade några brädor av lämpligt mått och ägnade sedan eftermiddagen åt att göra ett mer permanent hinder mellan takplast och takstol vid gavlarna. Innan dess var jag dock tvungen att tömma hela verandan så att jag kunde dammsuga och skura rent efter pippi.


Det var inte så tråkigt som jag trott och jag jobbade undan bra. Mitt i allt tog jag mig en arbetslunch – stekt fläsk och bruna bönor och en Besk därtill. Det smakade ljuvligt och jag tackade mitt goda förstånd att jag inte lider av någon religion, som förbjuder mig att äta gris.


Mätt och belåten fortsatte jag mitt knog och snart var alla skyddsbrädor uppe. Jag tyckte det lät som att en fågel var och hackade i brädan från utsidan men det kan den gott göra. Det här hindret kommer den inte igenom.


Nu var alltså verandan renstädad, fågelhindren på plats och i princip skulle jag kunnat börja julpynta, så fint var det här. Dock har även jag ett visst mått av sans, så just den detaljen får vänta en och en halv månad till.


Det enda som återstod nu var att vänta tills det blev mörkt nog att laga till middag. Entrecôte med pommes frottés och ett glas rödvin. Gott och enkelt och en kulinariskt prick över denna långa flitiga dag. 


Nu skall jag strax gå in i storstugan och bädda ner mig fast klockan bara är halv åtta. Jag har dragit upp ström hit till min TV med inbyggd DVD och jag har cirka 30 skivor med tågfilmer .... detta blir en fin kväll!

No comments: