Friday, May 24, 2013

Nutidsarkeologi

Jag är hemma i stan idag och jag städar. Inte går det fort inte för jag upptäcker ständigt bortglömda ting och gör nya fynd. Jag känner mig som en nutidsarkeolog när jag står med den där boken, som jag saknat så länge, eller cd-skivan med musik på Hang, som jag köpte i gamla stan för länge sedan. Jag hittar hörlurar som jag trott vara förlorade för alltid och måste sätta mig och kolla om de fungerar.

Jag har länge hävdat att man inte skall städa för ofta om man vill att det skall märkas skillnad när det väl blir gjort och det stämmer verkligen här. Efter den här helgen kanske jag kan börja ta emot besök igen. Ja, om inspirationen håller i sig kan jag kanske bryta min sociala isolering och bjuda ner vänner från storstan.

Som musik under arbetet spelar jag igenom hela min hemmavarande samling av 78-varvsskivor. De är alldeles lagom långa för att ge regelbundna avbrott i plockandet och skänker dessutom en trivsam stämning i rummen. Fast nu ser jag att solen flödat väl länge för att jag skall kunna fortsätta uggla här inne. Får ge mig ut med talbok och promenera bort det wienerbröd jag unnade mig till förmiddagskaffe.

No comments: