Friday, May 31, 2013

Konvaljens ankomst

Jag har nu inte varit i stugan på nästan två veckor och det som hänt sedan sist är att liljekonvaljerna slagit ut. Jan vet att de är giftiga och vackrast där de står, men doften av en stor bukett konvaljer i ett dricksglas på ett enkelt bord tänder en massa nostalgiska minne från forna examensdagar. DEt finns inte mycket som löuktar så gott som liljekonvaljer så det första jag gjorde var att plocka en stor bukett och ställa på bordet i storstsugan.

Liljekonvaljer på bordet sprider en härlig doft i storstugan
 Det andra jag gjorde var att sticka iväg till min tandläkare och få en ny tand i stället för den jag bet sönder för en månad sedan. Jag har haft en resservtand några veckor nu och den har suttit väldigt lös de sista dagarna. Det var riktigt skönt att få en riktig tand igen och en tand som sitter fast ordentligt.

Första regeln på plats
Efter detta var det dags att sticka tillbaka till stugan och efter lunch och lite vila kunde jag inte stilla mig längre utan gick ut och började med verandan. Jag samlade ihop de verktyg jag skulle behöva i en korg och började sedan med den första regeln som jag satte fast i den befintliga sovrumsväggen.

Sakta men säkert börjar golvet ta form
Det var en enkel sak men sedan började slöjdandet. För att inte få för stor nivåskillnad på nuvarande golv och verandagolvet skall jag försöka smyga ner golvreglarna så lågt jag kan med bibehållen hållfasthet. Det gick bra med cirkelsåg och täljyxa och inan dagen var klar hade jag fått dit fyra av sju reglar. I morgon skall vi flytta på kryddlådan så at vi kan fortsätta.

Dagen avslutades med att jag hämtade Anna frånett litet mini After Work på ett Tapasställe på Kungsholmen. Det bar sig inte bättre än att jag fick en tiramisu och en kaffe.

No comments: