Sunday, June 09, 2013

Resan hem

Så var då nationaldagslovet över och fyra fullspäckade dagar tillända. Vi har varit flitiga och fått gjort riktigt mycket. Golvet är klart till glasverandan, väggarna uppreglade och takstolarna på plats. Det skall dock medges att vissa detaljer ännu så länge bara är fästade - inte riktigt säkrade - men det behövs bara en timme till med fyrtumsspik och hammare  så är den saken klar.

Detalj i takkonstruktionen
Målet inför midsommar är nu att få på plasttak utifall att det skulle bli regn i år så att vi måste söka skydd. Därför var vi ute och sökte i byggvaruaffärerna efter korrugerad plast och det var lite begränsat sortiment. Konstigt nog verkar det vara väldigt svårt att få tag på nockplast. En skiva som täcker över taknocken där två sidor av taket möts. Bygger folk bara sluttande tak åt ett håll? Till sist visade det sig att K-rauta var att lita på men deras urval av plast var å andra sidan begränsat. Vi vill ha rökfärgat glasklart tak men får kanske hålla tillgodo med lilatonat. Det vare inte dumt det heller.

Undrar om Ingvar blir glad över en sådan här - eller Ingela?
Vi fann dock en present till broder Ingvar som snart fyller år. En solcellsupplyst fågellikande figur som lyser upp i trädgården och sprider glädje till både ägaren och hans grannar. Dock kanske inte till hans hustru. Får tänka på saken en gång till.

God Karma I. Ramundeboda där vägfarande
rastat sedan medeltiden
Resan hem gick bra men inte alls så fort som jag trott. Fem timmar hade jag räknat med men det tog 6 och fyrtio. Fast då hade jag stannat och fikat och handlat och njutit av god karma på välkända rastplatser och haft en behaglig nedfärd med diverse Podcasts i lurarna.

God Karma II. Källby hallar där vi ofta
rastat med barnen
Nu skall jag inte trötta läsaren med fler "sistakommentarer" men måste ändå framhålla att i morgon har jag mitt livs sista yrkesverksamma måndagsmorgon... Sug på den ni! Nästa måndag är det visserligen studiedag men den skall mest ägnas planering inför nästa läsår och den planeringen är jag klar med...





1 comment:

Anonymous said...

våga dig inte dit med den/syse