Friday, June 28, 2013

Vila vid denna källa!

Äntligen tycks vattenfrågan ha löst sig. Jag skall inte trötta läsaren med en massa pumptekniska detaljer, men efter en heroisk insats under eftermiddag och kväll lyckades det för vår stugförenings ordförande att få allt att fungera. Plötsligt började det rycka i vattenkranen, instängd luft pockade på och rätt vad det var kom där en liten vattenexplosion och diskhon fylldes med klart rinnande sjövatten. En härlig känsla och vi satte genast på kranen till vår lilla bäck.

Åter flyter näckrosorna i plast på den blanka ytan
Att det inte var vi som gjorde det sista med vattnet berodde på att vi hade gäster ikväll. Annas gamla kompispar, Elsa och Thia, som aldrig besökt oss tidigare kom på besök. Vi bjöd på grillade
älgfärsbiffar och tiramisu och det hela förflöt mycket väl och otvunget. Tyvärr var Anna, för skams skull, tvungen att vara med lite vid pumpen så vi vart försenade vid grillen, men det smakade bra ändå. Och det var ju så underbart att bara kunna vrida på en kran för att få klart sjövatten att diska i.

Thia beundrar utsikten nere i dalen
Gästerna låter sig väl smaka av nygrillad älgfärs
Tidigare under dagen hade jag varit hemma i stan och fixat till all maten varefter jag for ut till stugan och röjde och plockade undan allt som bara blivit liggande där det lagts den senaste tiden. Det var fort gjort och Noomi och jag kunde sedan tillbringa eftermiddagen i korg resp vilstol.

Gårdvaren har koll på läget medan jag vilar

No comments: