Wednesday, June 05, 2013

Sjung om studenten

Jag sitter just nu på tåget mot hufvudstaden och gläds åt nationaldagen. Kanske inte så mycket för min nationalistiska yra utan mer för att det ger en extra dag ledigt. En dag som lämpligen kan ägnas verandasnickeri. Innan dess skall jag dock vara med och uppvakta en nybakad student. Vännerna Robert och Carolins enfödde son, Joel, har idag begått det som fordomdags kallades mogenhetsexamen. Det som nu är ett öl- och vinindränkt fylleslag i snygga kläder för att fira att tre års gymnasievistelse är över. Usch så gnälligt det där lät. Och då försökte jag ändå hålla inne med mina gammelmansgnälliga synpunkter på det här med studentexamen kontra gymnasieavslutning.

Blombehängd ung man i studentmössa

Jag måste också med skärpa betona att sagde Joel är ett mycket godartat exemplar av student, som säkert inte spottar i glaset, men som också har vett att inte heller tömma det i botten en sådan här dag. En dag fylld av uppvaktande förfäder, mostrar, farbröder, vänner och bekanta. Det är för övrigt märkligt hur en massa snoriga, snörvlande småungar plötsligt vuxit upp och nu framträder i kostymer och  slips. Detta är ett av många liknande tecken på att tiden rör på sig och att det egentligen bara är jag som är evigt ung.

No comments: