Sunday, July 14, 2013

Lappländska resan, dag 6

Det är ingen måtta på hur sportiga vi har blivit. Idag var det stafetterna i orienterings-VM som låste oss vid TV:n och sedan Fotbolls-EM mellan Sverige och Finland. Det gjorde inte så mycket att vi häckade i TV-soffan för ute var det regnigt och gråkallt. Ja, inte mitt på dagen, då damerna drog iväg med Anders och mig till en plats neråt Lule Älv som heter Laxholmen.

Här kan man snacka ÄLV! Utsikt söderut över Lule Älv
Det vart en trevlig utflykt. I en timrad gammal stuga vid älvstranden såldes laxsmörgåsar med kaffe för 50 futtiga kronor. Nästan så att jag hade haft råd att bjuda. Nu hann Anna före så jag nöjde med med att köpa  en liten kaka till var och en av oss fyra efter fikat.

Anders och jag dröjde oss kvar vid kaffebordet men en tillfällig gäst
medan damerna besökte hantverksboden
Jag har aldrig varit här förut och trodde serveringen av lax var ett tillfälligt jippo i Vattenfalls regi. Ingalunda. Har på platsen har det funnits dokumenterat laxfiske sedan 1300-talet och säkert mycket längre ändå. Kaffestuga var från 1700-talets slut och en rökstuga mittemot var uppförd 1702. Vattenfals roll var att laxfisket upphörde när kraftverksadammen intill stod färdig 1962. Så detta var ett verkligt sevärt ställe och till råga på allt fick jag mig en geocache, som låg gömd vid anläggningen.

En ändyta från 1702
Men det skall vara måtta på friluftsliv så hemkomna drog vi oss in till TV-soffan, undan alla mygg, och avnjöt Sveriges seger med 5-0 mot finnarna. Jag tänkte i mitt stilla sinne ett det var en himla tur att det inte slutade sex - noll för då hade väl någon intelligensbefriad sportjournalist gjort sig lustig över det resultatet.

Tillbaka till fastlandet och fotbolls-EM

No comments: