Friday, July 26, 2013

På Söder

Det vill inte bli någon riktig fart på det fortsatta byggandet, dessa lata sköna sommardagar, som vi upplever nu. Igår var det hämtning av hund och ansökan om pass som stod på tur. Vi har tänkt fara till Paris och julhandla i år och då är passet bra att ha. Sedan dessa ting ordnats drog vi oss tillbaka ut i skogen och åt lunch varefter vi vilade middag.


Dörrhandtagen är på plats - äntligen
Sedan tog jag mig samman och gjorde dagens hantverksmässiga insats, vilken bestod i att montera handtag på de luckorna till det f.d. Badrumsskåpet, som nu står i vårt kök. Det var inte så snabbt gjort som man kan tro för vid det första handtaget använde jag ögonmått när jag skulle borra hålen och det ledde till omfattande justeringar i efterhand. Andra dörren gick betydligt snabbare för då letade jag upp tumstocken och mätte.

Skön sommarkväll på Söder
Ikväll firar vi tolv år och vi kom på att vi skulle ge os in till stan och hitta på något med ungdomarna - Paula o Jimmy, Gabbies familj och Rosmarie, deras mor. Vi hamnade på Söder på en glassbar där vi satt på trottoarserveringen tillsammans med tusentals andra sommarlediga stockholmare i den ljumma sommarkvällen. Det var mysigt. Efter glassen gick vi hem till Rosmarie, som är så glad över att äntligen ha fått tillbaka sin lägenhet. Hon tvättade ikväll och serverade oss andra kaffe under tiden. Slutligen foro vi ut till vår lilla stuga i stora skogen, tände ljuslyktorna och lyssnade på Karlavagnen i P4. En fin dag var tillända.

Paula skyddar sig med sjal mot
drag från det öppna fönstret.

No comments: