Tuesday, July 16, 2013

Lappländska resan, dag 8

Idag blev det en bakdag. Kicki har en bakhäll och jag har länge undrat hur det är att baka på en sådan. Det var jättelätt och kul. Efter en vegeterande förmiddag satte jag en deg  mitt på dagen och efter ett par timmar stegade jag iväg till Kicki med degbunken. Det gick fort och lätt att baka ut den halva sats jag gjort och snart kunde jag åka och hämta resten av mina människor. Kicki fyller nämligen år idag och det skulle bli tårta och fika. Till traditionen hör egentligen surströmming men den tar vi på onsdag så att Paula skall hinna vara med. De kommer upp på onsdag morgon, med nattåget, och hon är noga med traditionerna. Hon äter inte strömming men skall vara med!

Första tunnbrödkakan utbakad och upplagd
på spjälken, som det heter här

Spännande att se hur första kakan blir på hällen
Jonny hade fixat ny rök och rökte snabbt upp några öringar, som han fångat igår och dessa blev ett utsökt pålägg på mina tunnbröd. Även den yngre generationen lät sig väl smaka, liksom den äldre, som fyller 98 inom kort och som har samma klara verklighetsuppfattning som min egen far. Det blev några timmars trivsamt umgänge varefter vi drog oss hemåt och så var den dagen gådd i ett alldeles lagom hetsigt tempo.

Ett par senkomna ungdomar lät sig väl smaka!

No comments: