Thursday, July 04, 2013

Lite som Stonehenge

Det har inte byggts så mycket idag. Vårt nya uterum har utvecklats till rena gästmagneten och idag var det två gamla kompisar till Anna på besök; Irja och Karin. Det är jätteroligt att folk vill komma hit och vi känner oss uppskattade. Innan dessa gäster kom hade vi dock hunnit en del småplock. Det största var flytten av en tung sten som legat precis mitt i det som är nuvarande golv i verandan. Den är tung men vi flyttade den bort mot dörren till sovrummet där vi vill ha en ny dörrsten.

Dagens gäster inväntar resultatet från grillen
Vi tillämpade gammal beprövad teknik från bygget av Stonehenge och la ut två brädor som räls och rullade sedan stenen på ett itusågat gammalt kvastskaft. Det gick jättebra tills vi skulle baxa in stenen det allra sista. Då fick Anna stenen, med hela dess tyngd rakt på lillfingret. Inget bröts men det gjorde djuriskt ont och hon vart justerad i någon timme. det visade sig dessutom att stenen var lite för hög, dörren tog i den när vi lagt den på plats så den fick flyttas åt sidan lik förbaskat.

På det här sättet var det enkelt att flytta stenen
Jag har också börjat med att spackla igen fästena efter gamla metallbeslag på fönstren samt att sätta upp fönsterfoder inne. Jag gör dem rustika genom att använda tunna läkt, som egentligen skall nyttjas vi utläggning av tegelpannor. De gör sig bra där men är lite pilliga att få till i både längd och bredd.

Detta är gott!
Gästerna var här till fram mot nio och vi avnjöt riktig mat ikväll. Grillade rökt fläsk som intogs med kokt potatis och morot. Till dessert blev det färdigköpt äpplepaj med vaniljvisp. Lite simpelt men gott. Och idag fyller min förstfödde 37 år och jag minns, om jag tänker efter, hur det var den dagen.

Den förstfödde - 37 år idag!

No comments: