Thursday, August 22, 2013

Bytt, bytt

Strax efter jul ifjol gick det ut en uppmaning på Facebook om att man skulle utmana någon på ett hantverk. Om man gjorde något för hand och gav till en person så skulle denna ge tillbaka ett annat. Jag utmanad förra skolvärdinnn, Antoinette, som är en händig människa, eller om det var tvärtom, och inom en vecka hade jag en liten fin tavla föreställande gåsahuvuden på mitt arbetsbord. Där har den legat i ett och ett halvt år nu, som ett ont samvete, och inte förrän igår tog jag mig samman och målade en bild till henne.

Bytt, bytt kommer aldrig igen
Jag valde ett motiv från en bild jag tog från tåget över Remmene en vinter för några år sedan. Det är ett vitt landskap som i princip består av två mörka parallella linjer, vägen och skogsranden. Det har känts som en liten utmaning att försöka ge liv åt det fotot och jag tycker det lyckas ganska bra så idag for jag ner till Antoinette, iförd tavla och två wienerbröd och fick en trevlig fikastund. Vi satt och talade om våra barn som alla haft den goda vanan att bosätta sig utomlands på trevliga resmål. Och så skvallrade vi om gamla och nya kollegor och hade det kul i största allmänhet.

Är man pensionör kan man unna sig en fika
hos en gammal bekant en torsdag förmiddag

Hon odlade lobelia i ett kvisthål i björken!
Sedan for jag hem igen och fortsatte tömma böcker ur bokhyllan och sortera i slängas, skänkas, sparas. Det går rätt fort när man väl sätter igång. Nu gäller det bara att så småningom hitta någon som vill köpa lägenheten. Har kollat på Blocket att det finns fler lägenheter till salu i Trollhättan än vad det finns "Önskas köpa"... I värsta fall får jag kanske hyra ut lägenheten åt någon stackars bostadslös student.

Ett godståg söderut

Ett Reginatåg norrut

Ett annat godståg, norrut

Dagens utfärd i övrigt gick till Velanda där jag satt på gamla järnvägsbron ikväll och åt aftonvard medan jag fotade tåg som gick förbi på nya bron. Man måste ju tänka på att roa sig också, inte bara slita med flyttning.

No comments: