Sunday, August 04, 2013

En glad överraskning

Denna söndag, som först lovade att bli en lång trist väntan på invasionen av tre ystra gossar bjöd plötsligt en storartad överraskning. Gossarnas moder ringde och sa att de tänkte resa till Taxinge för att gå på tårtkaffé och för att bada. Glädjestrålande tackade jag ja och kollade genast upp tiderna för Östra Sörmlands Järnvägsmusei turer denna dag. De befanns passa utmärkt så medan övriga i gänget satt vid stranden, alternativt fikade sötsliskiga tårtor (surt sa räven) så åkte jag smalt smalspårigt tåg.

Idag fick jag åka smalspårigt - 600 mm
Mitt tåg kommer in till Taxinge
Tyvärr var det ett diesellok som drog men i Läggesta där vi vände fick jag i varje fall se ett ångloksdraget tåg. Jag satt i en öppen sommarvagn för att riktigt få uppleva järnvägsatmosfären och kunde glädja mig åt att det var många fler än jag som åkte denna tur. De små ideella tågföreningarna behöver resande. 

I denna sommarvagn åkte jag
I Läggesta kom detta lilla vackra tåg in från Mariefred
När alla återsamlats efter resa/bad/fika for vi till Max hamburgerrestaurang i Fittja och syndade. Jag tog en Chicken Nugget med plusmeny för första gången på över ett år. Detta för att vågen i eftermiddags visade sig betydligt snällare än jag fruktat. Sedan for vi till stugan och strax dök gossarna upp, iförda föräldrar och Paula och Jimmy.
Gossarna poserar stolta på embryot till en trädkoja
Vi har varit lite oroliga för att det ska bli för stort för dem, detta att bo ute i storskogen med oss. Speciellt mellangossen är tveksam. Just nu ligger de dock på golvet och spelar spel med Anna och tycks inte märka att det blivit märkt ute i storskogen. De har börjat på sin koja och precis som jag misstänkte, men Anna kanske inte anade, så står deras ambitionsnivå inte alls i proportion till de drömmar och planer hon haft för kojan. Det är lite svårt för en tioåring att spika in en tretumsspik och gossarna är nog inte alls beredda på att ett kojbygge innebär en arbetsinsats. Vi får se hur veckan avlöper.

No comments: