Tuesday, August 06, 2013

Vikdörr

Det är ofrånkomligt att mycket kretsat kring de små gossarna idag, men jag har ändå försökt ägna mig åt vårt eget så mycket som möjligt. Aktuellt nu är en dörr till glasverandan och eftersom öppningen är  ganska bred men utrymmet begränsat så skall jag ge mig på att bygga en vikdörr i tre delar. Efter frukost i morse for jag iväg och köpte virke och började sedan göra i ordning de tre delarna. Jag hann inte så långt men tre dörrblad är klara och i sinom tid kommer det bilder.

Fram mot eftermiddagen körde jag ner svärmor till nattåget mot Lappland och på samma trip hämtade jag svåger Anders som skall avlösa henne i "storstugan". Vi har ställt in en säng där och man sover utmärkt i rummet om man bara släpper in lite kyla innan läggdags. Dagarna är varma och rummet varmt. Själv tänkte jag en natt gå och lägga mig ute på bryggan och sova under bar himmel men så iddes jag inte flytta mig.

Mot aftonen ringde gossarnas moder och den tvehågsne fick prata med henne. Det var inte bra ty en hemlängtan tändes som inte gick att släcka med mindre än att jag körde hem gossen. Detta var lite väntat och nu får vi se om det är någon idé att ta hit honom igen. Han bor en timmes bilresa bort och det är lite väl mycket tid att lägga på sådant pjoskande. Tyckte gossens far och även jag. Samtidigt minns jag hur min egen lille Melle en gång hämtades från de skräckinjagande kusinerna i Hudene efterhalva den planerade tiden, så man kanske inte skall dömma gossen för hårt.

No comments: