Sunday, August 18, 2013

Kabelvägen

Dagens höjdpunkt var ett besök hemma hos broder Ingvar i Nossebro, där det bjöds en stunds trivsamt umgänge i närvaro av en god rabarberpaj. Växthuset var fyllt av mognande grönsaker och grönsakslanden välansade och dignande av rotfrukter, majs och andra växter. Innan jag lämnade Nossebro var jag inne på Ahlbergs och köpte några förpackningar ljus till Essungastaken. Det var tydligen så ovanligt att prismärkningen var rent uråldrig, men krämaren fann inget nytt pris så jag fick dem till det gamla.

Det skall medges direkt: Jag kommer aldrig att
köra i över 200 km/h på den här vägen
Dagen hade dock börjat på ett helt annat sätt än stilla vegeterande på en veranda. Jag upptäckte nämligen att det finns en hel radda geocacher på en väg som kallas Kabelvägen och som går mellan Norra Björke och Grästorp. Vägen är omtyckt av rallyåkare och rekordet på den drygt 8 km långa skogsvägen är 5 minuter och 13 sekunder. En ren Nära-döden-upplevelse kan man tycka efter att ha kört vägen.

Hur är det? Ser ni cachen på bilden?

På den här delförstoringen syns den bättre
Här fanns tjugo cacher och jag fann allihop även om två hängde så högt att jag gav höge farao i att försöka mig på dem. Ingen av cacherna hade egentligen något annat värde än att finnas till för att utöka geocacharens samling. Inga historiskt intressanta platser och inga sevärdheter i övrigt.  Nåväl, jag ökade i alla händelser mina cacher upp till nästan 550.

Trökörna kyrka ligger halv dold bak en bågformig kulle
Sist på resan till Nossebro tog jag en cache vid Trökörna kyrka. Trökörna är ju en plats som blivit världsberömd efter att ha nämnts i Stig Larssons Millenieserie. Han hade nog inte kollat upp fakta alltför mycket dock för han nämner flera gånger platsen på ett sådant sätt att man frestas tro att den utgör en central knutpunkt i västsverige. Kyrkan var dock fascinerande och lockar till efterforskningar på nätet.

No comments: