Tuesday, August 13, 2013

Måndagen, en festdag

Så blev det då äntligen måndag och jag fick fixa till allt så som jag så länge gått och funderat på. Och det blev verkligen lyckat. En del av rätterna hade jag börjar med redan på söndagen men det mesta gjordes klart ute i stugan under eftermiddagen. Jag hade tur med vädret för det var så pass svalt att det räckte med kylklampar i frysväskan och vårt lilla fotogendrivna kylskåp för att hålla råvarorna frächa.

Jean har upptäckt vilken god karma,
som vidlåder just den plats han valt.
När det blev för jobbigt för gästerna att se "Le Ched"
i aktion sövde jag dem var sin filt
Erika och Jean var med hela tiden och frågade flera gånger om de skulle hjälpa till med något, men jag lyckades hålla dem borta från köksregionen och parkerade dem i vilstolarna där de fann sig mycket väl tillrätta. Erika ansåg att Jean borde bada i sjön, men han hade "tyvärr" glömt sin baddräkt. Det hjälpte inte att Erika och han for iväg och inhandlade badbyxor för då kom det en liten regnskur och han slapp ytterligare en stund.

Till slut var det så dags för gästerna att komma och allt var klart och framdukat och såg faktiskt riktigt fint ut. Jag skriver inte så mycket mer nu utan låter bilderna och bildtexterna tala.

Klart att ta emot gästerna. Chevrefyllda dadlar,
mjuka pepparkakor med gorgonzola
och dessertostar med grissini
Nästa bord rymmer renkött i tunnbröd,
knaperstekt strömming och
kavring med gubbröra
Ute i köket trängs först krustader med kantarell,
baconlindade musslor och petit choux med laxröra
Desserten slutligen består av pannacotta med
hjortron eller blåbär samt Annas bästa rullrån
Vi öppnade fönstren till "storstugan" och
vips förvandlades den till barskåp
Erika minglar med några av gästerna ute på bryggan
Många drog sig in under tak när kvällskylan smög sig på
Roligt att träffa folk som tidigare bara varit namn
Det kan vara lite strapatsrikt att ta sig fram till
en bjudning mitt ute i storskogen
Dagen efter. Allt är städat och undanplockat och vilstolarna
stor tomma i väntan på nästa gång

Bara en vacker kvarglömd blombukett, som tomten nu har att vakta



 Ja, se detta var ett kalas att minnas!





2 comments:

e said...

Återigen, stort stort tack! Folk var helnöjda och nu kunde man allt med rätta säga att dottern var stolt över sin far! Liksom över sin mor två dagar tidigare! :-)

Jean said...

C'était trop beau, merci à toi et à Anna!