Wednesday, August 21, 2013

Gamle Dal

Jag börjar få lite pensionärsrutiner. Utelunch på dagen och middag hemma på kvällen. Så även idag. Utelunchen blev en utflykt till slussområdet där jag nöjde mig med efterrätt, äppelpaj och vaniljsås, eftersom jag ätit lunchen hemma.

Utsiktstorn med plats för max 40 personer
Det blev några cacher också. Så upptäckte jag t.ex. att det fanns ett riktigt fint litet utsiktstorn med fin utsikt över älven vid Insikten, aktivitetshuset fär teknikintresserade.

Ruiner av kruthuskällare i Gamle Dal
Efter pajen traskade jag vidare ner i Gamle dal och där gick jag förbi grunden till de krutkällare där en av mina förfäder dog i en explosion 1797 under slussbygget, blott 27 år gammal och med en ensam mamma och dotter efter sig. I övrigt har jag gått igenom Nils lådor i källaren och där finns mycket som kan glädja en hjälporganisation som säljer saker för välgörande ändamål.

No comments: