Tuesday, February 25, 2014

Fint främmande


Återigen en lång härlig heldag ute i stugan. Jag satt och målade av och till, lyssnade på radio och spelade grammofon av och till, vilade av och till. Däremellan stekte jag mig en korvbit till lunch. Det blåste lite snålt ute men inne på verandan spred fotogenkaminen en fin värme och jag stod och njöt av utsikten mot fågelfrö- automaterna. Idag fick jag lite nya gäster. Först några inte så värst välkomna - skogsmöss, vilka pilade av och an mellan sina gömslen och alla de frön som fåglarna spillt på marken. Fast det är bra att de äter upp dem så inte farbror polisen kommer i sommar och undrar vad vi egentligen odlar för konstigt.



Nästa gäster var desto mer välkomna - herr och fru domherre. De har inre synts till på hela vintern men nu var de här och lät sig väl smaka av automaternas fröjder. Jag hade bara mobilkameran med mig så de bilder jag visar blir suddiga förstoringar.



Målandet idag blev en sommarbild från vår badsjö i Lappland. Den är utmärkt trots att vi måste passera polcirkeln för att nå den. Jag var ju med på en liten utställning förrförra sommaren med bilder från Västergötland och nu har jag tänkt erbjuda mina tjänster med lite murjeksbilder ifall det ska bli någon ny utställning.


Jag dröjde mig kvar till skymningen idag för att testa hur fotonlyktan skulle fungera som ensambelysning om jag hängde upp den. Det fungerade utmärkt. Den spred ett milt och vackert ljus över hela rummet och den var lätt att tända nu när Bobo visat metoden. 


I hemmets lugna vrå var det inte så lugnt ikväll. Grabbarna Grus har sportlov och brukar då följa med Anna till hennes fritis en dag. De dök upp ikväll och skall sova här över natten vilket innebär full fart i lingonskogen. Detta uppskattas av alla och jag har inga stora problem heller. Jag gömmer mig bakom min dator och stänger av öronen och har det lugnt på mitt sätt. Jag var till och med så god att jag bakade en sats vridbröd till kvällsmat. Detta innebar att jag genast gick sätta en ny deg till frukosten.

No comments: