Friday, February 14, 2014

Vita vidder

Nu har jag skrivit om måleriarbeten ett par dagar, men inte visat några bildbevis. Så därför lägger jag ut ett foto över den vägg som tidigare var grön, röd och gul. Det blir nog rätt bra. I övrigt har jag ägnat dagen åt OS. Egentligen hade jag tänkt bojkotta årets sändningar eftersom de går i en reklamkanal och jag vägrar betala för den reklamfria varianten. Jag har en gång betalt Tv-licens och är fundamentalistisk Public Service tittare.

En minimalistisk vägg
Men så har det visat sig att jag har den dör reklamkanalen i mitt vanliga utbud så när det idag vart dags för damernas tio-km klassisk stil så slog jag ändå på TV:n och faktum är att jag fick se Kallas triumf utan ett enda reklamavbrott.


I lördags hade jag ju nöjet att höra Mikael Niemi prata på "Låtar och Skrönor" i Jokkmokk och han berättade då om när han vart utsatt för ett drev. Han hade suttit och småpratat med en kille som olyckligtvis var journalist och i det sammanhanget hade han yttrat sig om grannkommunen, Tärendö med synnerligen förklenande ordval. Svagbegåvade och inavlade var ord han använt. På journalisters vanligt svinaktiga sätt skrev han detta i tidningen och det tog hus i helsike. Tärendöborna ville ha Niemis huvud på ett fat och han fick kräla i stoftet och be om ursäkt.

Mikael Niemi
Det hela lugnade sig något och tiden gick. Tio år senare satt han och pratade med Charlotte Kalla, Tärendös stolthet, och sa att om hon vann guld i ett kommande OS så skulle han framföra an hyllningsdikt i Tärendös folkets hus. Nu gick det så "illa" att hon tog ett guld och när tärendöborna tog emot henne vid hemkomsten så stod även Mikael Niemi där. Darrande klev han upp på scenen i folkets hus och stämningen mulnade. Man hade inte glömt. Men han började oförväget med sin dikt och den var bra. Stämningen lättade och efter slutklämmen var han förlåten och tagen till Tärendös hjärta.

Så här lät sista versen i hyllningsdikten:

Och när du tänker klä dig i bröllopsdräkt
se till att inte välja nån ur din egen släkt.
Nej, du måste göra som alla
du skall välja en killa från Pajala

2 comments:

Anonymous said...

även hos oss är det vita vidder idag/syse

e said...

Fint med vitt!