Thursday, February 20, 2014

Hej mitt vinterland

Den vårsol som lyste upp oss i måndags föll som en pannkaka idag. När jag tittade ut genom fönstret strålade staden vit mot mig. Och inte var det särskilt kallt heller. Tur att man inte var i skolan nu och behövde kämpa med snöbollskastande ungar.

Snön ligger vit, inte bara på taken

Jag brydde mig inte om stugan idag utan bänkade mig vid köksbordet med dator och pappersblock och började skissa på nästa Remmenebild. Har inte riktigt bestämt mig för vad, men det lutar åt "Myra´ lagård", den lada som Karl i Myra byggde upp i början av nittonhundratalet och som nu är riven och borta sedan länge. Där finns det inga foton til stöd utan det får bli minnet som styr. En liten utmaning.

Barndomshemmet idag





Barndomshemmet igår
Jag gjorde också klart den nya bilden av Annas barndomshem och hin tyckte färgen stämde bättre nu. Om det nu blir ny vernissage i Murjek i sommar, så är detta en början. Jag lägger upp en bild av hur husen ser ut idag också som jämförelse. Det är tyvärr inte det enda öde huset i den lilla byn.


På kvällen var Paula och Jimmy här och hämtade vovven. Eftersom vi inte hade någon mat över till dem gjorde de pannkakor. Som de köpte färdiglagade ur frysdisk, klara att mikras. Förfärande goda var de också men för de fyrtio kronor förpackningen kostade hade man kunnat göra många egna och betydligt sockerfriare pannkakor.

No comments: