Monday, February 17, 2014

Ut i vårsolens glans

Jag vaknade redan vid sju för att kunna följa med i den uppskjutna masstarten i herrarnas skidskytte. Blott för att finna att den var uppskjuten ännu en gång. Till halv ett pga dimma. Jag slöt alltså ögonen och fortsatte min skönhets sömn någon timme till men gick sedan upp och började så smått plocka i ordning efter allt målande. Jag fann det dock roligare att måla igen, men nu akvarell. Jag började på en ny version av Annas barndomshem för färgerna och proportionerna hade inte blivit så bra igår.

Köket har ändrat karaktär
Jag gjorde en noggrann uppmätning från en bild jag tog i somras och ritade upp den på ett papper som jag skall ta med till stan för att rådfråga Anna om rätt färg. Och tiden gick och klockan blev halv ett men inte fasen hade dimman lättat så nu blir det inget skidskytte förrän i morgon. Då utnyttjade jag den härliga vårsolen till en timslång promenad utöver slätterna här och det var riktigt skönt. Jag hade en pod cast i hörlurarna så tiden bara flög fram.

Vi har vår i luften!
Väl hemma tillagade jag sedan lunch och den blev en gammal goding från förr - lappskojs. Jag skar köttet, jag gjort i lergryta, i små tärningar, stekte grovt hackad lök och kokade små bitar av potatis, morot och kålrot. När detta var mjukt stötte jag det grovt och blandade ihop allt Tänkt att detta var något vi bjöds i skolmaten förr och nu skulle ungarna förmodligen vägra att ens titta på anrättningen. Vart är vi på väg???

En delikatess från fordomdags
Resten av dagen ägnade jag sedan åt att skjuta upp städningen till nästa besök här och satt i stället med släktbilder och akvarellfärger och hade det alltigenom skönt. I morse skickade jag iväg en hälsning till mina gamla kollegor på Facebook och önskade dom välkomna åter efter sportlovet, påminnandes dem om att det nu bara är åtta veckor till påsklov. Jag minns den känslan...

No comments: