Tuesday, November 26, 2013

KB

I ett försök att vidga vyerna tog jag idag paus från stugan och styrde stegen in mot KB och deras avdelning med mikrofilmade dagstidningar. Det jag söker är dödsannonser efter folk som ligger långt ut i släktträdet och som inte går att hitta de officiella register vi släktforskare har tillgång till. Det skall erkännas att det inte är världens roligaste att sitta och bläddra igenom film efter film. Det är när man funnit en annons och ser att det finns namn på barn och deras respektive, som det roliga börjar. Det kan bli et riktigt trevligt detektivarbete att koppla samman ett förnamn, en trolig födelseort och ett beräknat födelsedatum till en riktig gren i släktträdet.

Detta är i stort sett det enda jag gjort idag och det är inte illa. Vädret har varit klart och kallt men av det har jag inte märkt ett skvatt där jag suttit fem våningar ner under marknivå. Men i morgon skall jag ta med mig resten av pyntet ut och börja göra i ordning inför julen. 

No comments: