Thursday, November 07, 2013

Paris, here we come!

Så är vi då i Paris igen och sitter här i Erikas lägenhet, oerhört mätta och belåtna efter att återigen ha besökt den provencalska restaurang, som vi lärde oss uppskatta såförra gången vi var här. Det är imponerande att en liten kvarterskrog kan erbjuda en sådan meny. Givetvis tog jag bilder på maten, det gör en svensk, så här kan ni se vad vi åt:

Till förrätt åt jag kyckling inbakad i filodeg och god sallad
Huvudrätten var en röd fisk i form av fiskärsbullar
med mycket fina tillbehör

Desserten slutligen, var en tryffelkaka med zabayonesås
En egendomlighet är att den dator jag nu skriver på har ett franskt tangentbord, medan den tillfälligt ställts om till svensk standard vilket gör att det står helt andra boksätver på de tangenter jag trycker ner än vad som sedan skrivs ut i dokumentet. Jag trodde inte jag skulle klara det, men det går utan större problem. Mina fingrar vet tydligan var a, b, c och så vidare ligger.

Dagen har annars varit god och glad. Vi for ut till Arlanda vid tiotiden, lämnade in väska, tog en fika och gick sedan ombord. Resan tillbringades med korsord och en god kycklingsallad och väl nerdimpna på Charles de Gaulle, fungerade metron precis som den skulle. Efter två byten var vi framme på tösens gata. Ingen var hemma här när vi kom men nyckeln fanns hos restaurangen längst ner så det var bara att traska in och göra sig hemmastadd.  Och sedan vart det alltså besök på den provnecalska restaurangen och nu ligger vi här i soffan i grav paltkoma. I morgon skall vi göra Montmartre i Amelie Poulins fotspår...

2 comments:

Anonymous said...

olika falla ödets lotter själv har jag idag avnjutit en kycklingsallad i plastförpackning och till kvällsvard en bamsekorv i bröd. Fast jag kan lova att det smakade gudomligt, hälsa Erika och de andra/ syse

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.