Saturday, November 30, 2013

Adventsfika

Gårdagen blev precis så lyckad som jag hoppats när jag drömt om ett kalas ute i stugan mitt i vintern. Det var bara snön som fattades och det kunde vi leva med. I så fall hade vi inte kunnat kära bil ända fram. VI hade också lite tur i det att alla gäster som vi bjudit inte kom. sexton personer hade blivit väl trångt. Nu vart vi tolv och det var lagom. Man tar större plats på vintern med alla bulsiga kläder man har på sig.

Vi hann dock med en julmarknad idag också. Det var i Tensta på organisationen Livstycket. De verkar för att inlemma invandrarkvinnor i samhället genom att kombinera teoretiska studier men praktiskt arbete. Det de jobbar med är textil design. De har egen tryckverkstad där de trycker de tyger de själva designat och syr upp allehanda föremål som sedan säljs. En given plats att julklappsfynda.

VI fortsatte nu direkt ut till stugan dit vi kom halvannan timme innan gästerna. Jag tände direkt fotogenkaminen och medan Anna sedan gjorde i ordning kakor och glögg  och tände upp alla juleljusen fixade jag eldkorgen ute på berget samt snitslade stigen från parkeringen med marschaller. Det hela såg ytterst mysigt ut.

Fönstren blev immiga av all den plötsliga värmen
Ute på berget lyste eldkorgen upp
Första anblicken av rummet blev väldigt inbjudande
Verandan blev som hämtad ur en reklambroschyr för "Jul med ICA"
Visst påminner väl bilden om den gamla målningen "Nattvardsgästerna"?

No comments: