Thursday, November 28, 2013

Tänt va're här

Jag var endast ute helt hastigt vid stugan idag och då för att mata fåglarna och för att sätta fast granen samt montera de levande ljusen. Det är riktigt roligt att julpynta. Vi skall låta grabbarna grus klä granen på lördag men sedan skall de och vi andra få uppleva stämningen av en gran med levande ljus. Det hade vi när jag var liten och det var alltid väldigt spännande.

Granen står så grön och grann på verandan.
Jag hängde bara upp några små tomtefigurer gjorda av bokollon, som Anna tillverkade för några år sedan. Därefter tände jag granen och satt en stund, så länge att jag hann fotografera den, och tittade och avnjöt synen innan jag släckte och for hem. Här gjorde jag i ordning pepparkaksdegen, som dels skall sändas till Irland och dels skall bli kakor till på lördag. Och kanske till någon ytterligare behövande. Jag lagade också till en god saffranskryddad fisksoppa som vi åt tillsammans med Anders K som är nere på ett sedvanligt fackligt kortbesök. Därutöver har dagen ägnats släktforskning och njutning av pensionärslivet.

No comments: