Saturday, November 30, 2013

Man SKA smaka på degen


Detta fick jag klar för mig i eftermiddag när jag bakat en hel massa travar med pepparkakor. Jag hade inte smakat på degen men när jag nu var klar tog jag en kaka och den var tämligen blek i smaken. Anna kunde bekräfta detta och när vi började felsöka föll ögonen på påsen med ingefära. Bäst-före-datum var juni 2005. Åtta år sedan. Inte undra på om den tappat sting. Jag försökte nu gingerifiera återstoden av degen genom att smula ner den i en bunke, ställa den i rumstemperatur, göra i ordning en blandning av grädde och ny ingefära plus lite extra cedreoolja för säkerhets skull.

Kakorna ser som sagt fina ut, men var inte riktigt
lika välsmakande som de brukar

Resultatet blev en deg som låg åt det krämiga hållet och jag fick knåda in ganska rejält med mjöl innan jag kunde kavla ut degen. DE nya kakorna hade dock lite mer av den gamla vanliga smaken så jag gjorde snabbt några plåtar med enkla rundlar som vi kan bjuda på i morgon. De andra kan vi också äta utan problem. Ifall vi döper om dem till kex.

Noomi har funnit en fullt fungerande viloplats

Även eldkorgen har funnit en bra plats
Dagen idag började med att jag körde svågern till flygbussen och sedan fortsatte med vovven och mig ut till stugan där jag matade fåglarna, tömde musfälla och testade en ny placering av eldkorgen. På klippan bredvid trappen syns den bättre både inifrån och utifrån. Jag har också gjort en favorit i dubbel repris. Citronpajen frän förra  veckan får bli dessert i morgon kväll men där har vi provsmakat deg och smet och kräm hela tiden så den blir säkert uppskattad. Ute vid stugan skall vi köra fram lite grillkorv samt glögg, pepparkakor och lussekatter, men här hemma tar vi också en janzon som vickning. Plus en skinkjanzon eftersom några av gästerna har problem med fisk. Hur man nu kan ha det??? Hur som helst han vi även med anjovisjanzon ikväll.

Paula i full fart bakom disken
När jag tänker efter hann vi riktigt mycket idag.I år har jag för första gången hört talas om en ny amerikansk helgdag som kallas Black Friday och som markerar starten på julhandeln. Typiskt amerikansk helg alltså men även här var det fullt av BF-reor i stan-Även på Paulas affär där vi gjorde ett besök och landade mitt i en ytterligt livlig kommers. Det var  20% på allt så t.o.m. jag lyckades finna en julklapp här. Men därom säger jag inget mer...

3 comments:

e said...

hur kan man inte smaka på pepparkaksdeg??

Eva said...

Ja det undrar jag också. Synd jag inte var där, jag smakar både ofta och mycket...... Otur med degen.
Förstår nu att jag har problem kommentera från iphonen, Erika tipsade om att det var nog så när jag frågade men med Ipaden går det bra visar det sig

Eva said...

Ja det undrar jag också. Synd jag inte var där, jag smakar både ofta och mycket...... Otur med degen.
Förstår nu att jag har problem kommentera från iphonen, Erika tipsade om att det var nog så när jag frågade men med Ipaden går det bra visar det sig