Friday, April 24, 2015

Begravning

Min korta resa ner till Västsverige har varit planerad sedan länge så det var verkligen en slump att jag lyckades pricka in både en 89-årsdag och en begravning. Idag var det dags för den senare och tidigt i morse for jag iväg till kusin Alve i Dalsjöfors. Efter en stund anslöt ännu en gammal kär bekant, kusin Ingvar, som jag   inte träffat sen mors begravning.  Efter en kort fika fortsatte vi söderut med Alve säkert förankrad vid ratten. 


Vid tolvtiden var vi nere hos kusin Dan med fru och dessa har jag nog inte sett på 45 år. Men vi fann varann direkt och samtalen flöt lätt i väntan på att begravningsceremonin skulle börja. 


I dessa delar av Halland har man som tradition att lägga ut ett kors av granris, både utanför sorgegården men även på gårdarna i trakten. Vi såg fler kors än detta. 


En annan tradition är att likprocessionen passerar sorgegården innan kyrkan och här kommer likbilen sakta körande fram mot Dans gård. 


Begravningentreprenören rullar ut kistan så att de församlade kan börja ta farväl så som man gör nu - med mobilen. 


I kyrkan hade en stor skara samlats. Medan moster Svea levde bestod familjen av hela fem generationer och många av dessa var med idag. Samt några representanter för Sveas alla systrar. Jag o kusin Ingvar t.ex. 


Efter kyrkan for alla hem till gården där Kerstin dukat fram en fantastisk buffé med en massa godsaker. 


Ingvar och jag lät oss mycket väl smaka och den bekymrade min han visar upp speglar bara besvikelsen över att bli mätt för tidigt. 


När allt var klart for vi hem igen och i Dalsjöfors fortsatte jag direkt hem till lillasyster och en skön avslutning på kvällen i bästa TV-soffan med ett gott glas vin inom bekvämt räckhåll. 

1 comment:

Anonymous said...

Att en begravning kan gå så olika till på olika håll i landet. Det var intressant att få ta del av. Bra att du representerade "vår" familj.
/sysM