Sunday, April 26, 2015

Öppet hus i Herrljunga

Idag var det öppet hus i lokstallet i Herrljunga. Där håller ett gäng entusiaster till och renoverar ånglok. De har tre styck och två av dessa är helt klara och nu håller de på med att få fart på det tredje. Det var egentligen detta öppna hus, som gjorde att jag åkte ner till Västsverige just denna helg. Det var ju en fantastisk slump att jag under dessa tre dagar kunde pricka in en 89-åring, en begravning och en konfirmation. Det är knappt man vågar åka ner igen. Tänk om någon ny släkting stryker med?


Men det har varit några fantastiska dagar där jag fått njuta lillasysters generösa gästfrihet, återuppta gamla kontakter och känna rottrådarna borra sig ner i mödernejorden. De här besöken får bli tradition, fast inte för ofta ty gästfrihet ska man nog njuta med måtta.


Efter en lugn morgon framför den första, och roligaste, polisskolefilmen körde Bengt ner mig till det öppna huset  och efter en timme där satte jag mig och återupplivade gamla minnen genom att vänta på tåg på perrongen i Herrljunga. Det känns skönt att det inte är någon regelbunden vana numera.


Tågresan gick bra och trots att det var fullsatt hjälpte konduktören mig till att få en bra sittplats hela vägen, Sedan mötte Paula och Jimmy så jag slapp dra väskan genom tunnelbanesystemet och nu sitter vi och halvsover framför partaj i TV5 ty de riktiga kanalerna har bara en massa våld och elände...

No comments: